Förvärv av det belgiska företaget Summit Retail

den 19 januari 2018

Centric stärker sin ställning inom detaljhandeln genom förvärvet av det belgiska företaget Summit Retail. De erbjuder kassalösningar för alla delar av detaljhandeln.

Förvärvet av Summit passar väl in i ambitionen att ytterligare utöka vår position på den europeiska detaljhandelsmarknaden. Vi erbjuder den innovativa Omnichannel Retail Suite-lösningen som förenar en online- och off-linekontakt till återförsäljare och säkerställer en hög kundupplevelse och konvertering. Med förvärvet av Summit kommer utbudet av detaljhandelslösningar från Centric i detaljhandeln att öka. De 20 yrkesverksamma i Summit kommer att flytta till Centric-kontoret i Oostkamp under första kvartalet 2018.

"Det är avgörande för att säkerställa en framgångsrik och hållbar framtid för detaljister", säger Karim Henkens, VD Centric. "Med vår fördjupade kunskap om bransch- och teknisk utveckling hjälper vi dem att utnyttja IT-möjligheterna optimalt. Vi ser också engagemanget i våra medarbetare hos Summit. De passar väl ihop med Centric DNA och vi ser fram emot att välkomna dem till vårt team. Med det nya förvärvet utvidgar vi vår kompetens och vi kan nu erbjuda ännu mer kundvärde.

Filip Van Damme, VD för Summit: "Vi strävar alltid efter att erbjuda våra kunder de bästa lösningarna som passar utifrån innovativa helhetsbegrepp från en enda källa. Det gäller både ambitiösa oberoende entreprenörer och större detaljhandelsorganisationer. Summit Retail Suite som vi utvecklat internt erbjuder detaljister en enhetlig lösningsplattform som kompletterar den innovativa Centric Omnichannel Retail Suite. Lägg till vår detaljhandelskunskap och inblick i kritiska affärsprocesser som vi byggt upp under åren till detta och matchningen med Centric är komplett. "

IT är avgörande för en framgångsrik övergång

Konsumenterna kräver den bästa prestandan och vill bli överraskad gång på gång, det är uppenbart. Det tvingar detaljister att kontinuerligt optimera sina processer och affärsmodeller. Konsumentens inflytande är därför märkbar i hela kedjan. I webbaffärer och fysiska butiker, men även i distributionscenter, grossister och transportföretag, överallt där prestanda och processer måste effektiviseras. Detaljister kämpar med dessa utmaningar varje dag. En sak är säker: IT är avgörande för denna övergång och optimering. Traditionella butiker måste vara lika smarta och uppkopplade som deras online motsvarigheter. Med detaljhandelslösningarna från Centric och Summit erbjuder vi en omfattande portfölj av IT-produkter.